Levelek Pankának (1-13.)

2019. október 23. 20:24 - pixelapu

1. levél

Szia Panka!

Nem tudok aludni. Egész héten ez van. Amióta éjszaka sem megy a hőmérséklet 25 fok alá, megőrülök. Ilyenkor elárasztják a vicces mémek, na meg a panaszkodó posztok a közösségi oldalakat az elviselhetetlen hőségről. Aztán meg jönnek a kommentek, hogy aki most a hideget követeli, az majd télen sír, hogy miért nincs meleg. Mondjuk nekem a kánikula momentán csak az egyik problémám. Az igazság az, hogy rohadtul elfogott a pánik. Még a Film+, Paramount Channel, Mozi+ kombó sem tudta elterelni a figyelmemet. Pedig hidd el, egy jó ’B’ akciófilm csodákra képes.

A nyitott ablakon keresztül beáramló langyos szellő az erkélyre hívogat. Na, meg a dugi cigim is, de óvatosan kell kimásznom az ágyból. Nem szeretném felébreszteni anyukádat. Egyrészt, mert nem sokat aludt mostanában – rendszerint éjszaka szereted bebarangolni a hasát – másrészt nem akarom végighallgatni a kiselőadását, hogy én miért gyújtok rá az éjszaka közepén, különben is leszoktam. Vagyis igyekszem a legkisebb zajt csapva kiosonni az erkélyre. Szerencsém van. Úgy látszik, most egy zenekar sem tudná felverni. Tehát a cigi meg van, kényelembe helyezem magam, már amennyire komfortos ez az ócska flair szék. Remélem, amikor ezt olvasod már sikerült lecserélnünk. Vagy legalább a pincébe száműzni. Ja, hogy oda már most sem fér semmi. Úgy volt, hogy a születésed előtt rendet vágunk. “Ó, egy hosszú hétvége alatt meg van.” Aha. Persze.

Kicsit úgy érzem magam, mint az élete legnehezebb vizsgája előtt álló diák, aki egy büdös szót nem tanult. Neked pedig minden válasz ott van a fejedben. Hisz Te már tudod milyen érdemjegyeket szereztem eddig apaságból. Pedig most itt az éjszaka közepén, a csendben, cigivel a kezemben olyan rohadt könnyűnek tűnik ez az apukásdi. Elképzelni, hogy a világ legjobb fej faterja leszek. Aki mindig vicces. Aki majd mindig tudja mindenre a választ. Sosem fáradt. Az örök cinkosodnak lenni ha anya nem enged valamit. Az általános iskolai fogalmazásodat olvasni miközben küszködök a könnyeimmel. (Természetesen, mert rólam áradozol. Anyádat majd ríkatod eleget. Neki jutni fog elég szentimentális pillanat, az anyák napján át, minden egyébig.)

Az elképzelt tökéletes apa szerepből akkor zökkenek ki, amikor már a füstszűrőt próbálom szívni. Kacérkodok még egy szállal, de az üres doboz hamar dönt a sorsomról. Még egy gyors fogmosást megejtek, mielőtt visszabújok az ágyba.

Na, de mi ennek az egész posztnak a tanulsága? Hogy Te sose gyújts rá! De tényleg!

Puszil,az Apád

 

2. levél

Szia Panka!

Egy gyermek születése hatalmas mérföldkő az ember életében, minden teljesen megváltozik, fenekestül felfordul. Onnantól kezdve pedig – akárcsak a történelemben – nyugodtan beszélhetünk történeti korszakokról. Na, most mi még nagyon az elején 8járunk – amikor ezt a bejegyzést írom 2 hónapos vagy – de a tapasztaltabb szülők szerintem megerősítik az előbbi állításom.

 

Most nem térnék ki részletesen az időszámítást közvetlenül megelőző részre, a terhesség szakaszára. Talán majd egy másik bejegyzésben (a sokk, az öröm, az izgulás, stb.) Nálam, ezeken kívül, volt egy  “azonnal infarktust kapok” szakasz is minden vizsgálat előtt, hogy minden rendben legyen. Plusz nyugodtan beszélhetünk a “névválasztás korszakáról” is. Sőt, most hogy így belegondolok egész szép kis időszakot ölelt fel, és kisebb csatákat is. Szerintem ha fiúnak sikerülsz még most sem lenne neved. Mindenesetre remélem sikerült olyat választanunk, amivel Te is kibékülsz. Persze ha anyádra ütöttél, akkor ez esélytelen, és lehet, hogy a blogot már most átnevezhetem “Levelek xynak”-ra. De jobb ha illusztrálom Neked egy egyszerű példával:

“Anyád: – Úgy ennék valamit! Én: – Van a hűtőben felvágott, szalámi, halkonzerv meg maradt még rántott hús is az ebédből. Anyád: – Ja, ezek nem kellenek.”

Ez a “sosem jó ami épp otthon van” logika remélem megreked Nála a kaja szintjén, mert ha nem, akkor egyszer én is megyek a levesbe.

De vissza az eredeti témához. Elérkezett időszámításunk kiindulási pontja, a születésed napja. Erről is szeretnék majd bővebben írni. Nem csak azért, mert tényleg igaz minden szirupos közhely arról ha gyereked születik, ha nem mert öntelt módon azt hittem úgy ismerem Anyádat, mint a tenyeremet. Tévedtem. Bent voltam a születésednél, és a saját szememmel láttam azt az emberfeletti fájdalomtűrő képességét, és önfegyelmet amivel végigcsinálta. (Itt megköszönöm Anyád nevében is azoknak a munkásoknak, akik a kórházon dolgoztak, mert baromi jó helyre tették azt a csavart az ágy felett. Állítólag sokat segített neki az összpontosításban.)

Aztán a mérhetetlen öröm és a “Jesszusom, gyerekünk van! Mihez kezdünk vele?” súlyos felelősség érzetének szakaszai váltogatták egymást. A “jó tanácsok korát” sem hagynám ki, amikor tippeket kapsz azoktól akiknek van gyereke, akik épp friss nagyik lettek,  de azoktól is akiknek nincs gyereke, de a barátnőjének viszont igen.

Mi éppen a “mindenki Téged akar látni” korszakban járunk. Ami érthető, hisz azzal is elrepül az idő, hogy csak nézem, ahogy alszol.

Puszil,az Apád

 

3.levél

Szia Panka!

Sok anyuka legalább egyszer – de inkább többször – biztosan elmeséli a gyerekének mit élt át a szülés alatt. “Több órát vajúdtam; jól megkínoztál, de életem legszebb élménye; apádnak persze tök könnyű volt, jól berúgott nagyapádékkal vagy a haverokkal.” Amikor én születtem az apák még nem lehettek bent a szülésnél. Nálad már volt rá lehetőség. Abban biztos vagyok, hogy Te is fogod még hallani a születésed sztoriját, de amíg viszonylag frissen él bennem az élmény, álljon itt röviden.

Anyukáddal már jóval a születésed előtt volt egy bűnös élvezetünk. Az “I Didn’t Know I Was Pregnant” (Nem tudtam, hogy terhes vagyok) című műsor sztorijai előtt mindig is értetlenül álltunk. Miután édesanyád terhes lett már végképp elképzelhetetlennek tűnt, hogy valaki csak a kórházban szembesüljön az állapotával. A legbizarrabb jelenet eddig: a férj – felemelve a takarót a feleségéről – szól hátrahőkölve a dokinak:”Ott egy fej!”. 

Aztán arra is rájöttem, hogy a szülés baromira nem olyan lesz, mint a filmekben. A magzatvíz elfolyik, jön a pánik, aztán a bébi vagy a mentőautóban jön világra vagy a taxiban. Annak ellenére, hogy elmaradtak az akciófilmekbe illő jelenetek, az idegességünk picit sem csökkent. Persze nem bánom, hogy így alakult, mert nem arról vagyok híres, hogy jól kezelem a hirtelen helyzeteket. Anyád szerint amúgy is képtelen vagyok egyszerre két dolgot csinálni. Teljesen igaza van.

Szóval minden felhajtás nélkül megérkeztünk az előírt NST vizsgálatra – itt nézik a baba aktivitását és szívritmusát – anyukádat felvitték a szülőszobára, nekem pedig ideges várakozás jutott. Csak az járt a fejemben, hogy mikor mehetek be végre. Telefonon tartottuk a kapcsolatot, majd amikor megkaptam anyukádtól az üzenetet, hogy mehetek, teljesen bepánikoltam. Az apukás öltözőben pár percet bénáztam, aztán elkísértek anyukádhoz. A szülésznő elképesztően jófej volt. Legalább 5-10 percenként ránk nézett és ellátott tippekkel, trükkökkel. Egyébként ő árulta el először mennyi hajad van. Nem részletezem hogyan tudta meg. Már nem is tudom, hogy anyukád épp a labdán ült-e vagy az ágyon térdepelt, amikor megjelent a nőgyógyászunk. Na, itt kijutott a hirtelen helyzetből. Az előbb még haza akart küldeni, most meg közölte, hogy kapjuk szét az ágyat. Csak annyit tudtam írni a kint várakozó családnak,  hogy “indul”. A feladatom az volt, hogy tartsam anyukád fejét amikor nyomnia kell. (Szerencse, hogy egy teendőt kaptam.) Nem sokkal később közölték, hogy bármilyen fájdalomcsillapításról már lekéstünk. Na, akkor mindketten megrémültünk, ugyanis anyukád meg van győződve róla, hogy nem bírja a fájdalmat. Bevallom ettől én is tartottam egy picit. Túl vagyok már fül visszavarráson bringás baleset után, tört ketté a lábam focizás közben, és tört háromfelé a kulcscsontom is, de azt hiszem a szülés kenterbe veri bármelyiket fájdalom terén. Ennek ellenére hősiesen viselte, komolyan a hangját alig hallottam. Viszont az arca mindent elárult. Tudtam, hogy küzd. Igyekeztem jól tartani a fejét, olykor szerintem nyomtam én is amikor ő. Teljesen lefagytam, amikor felsírtál. “Apuka elvágja a köldökzsinórt?” Ja, tényleg, erről meg is feledkeztem. Kezembe adták az ollót és a tőlem telhető leghatározottabb mozdulattal elvágtam. “Mindene meg van?” érdeklődött közben anyukád kimerült hangon. Megnyugtattuk, hogy egészben vagy. Miután lemértek és megmostak, megmutattalak anyukádnak is.  

Ez a “light”-os vagy, ha úgy tetszik szoft verzió. Hogy valójában milyen egy szülés arról majd anyukád tud mesélni.

Puszil,az Apád

 

4.levél

~Apámnak~

Szia Panka!

Négy. A nagyszülők ideális száma egy családban. Én szerencsésnek mondhatom magam, mert 12 éves koromig mindannyian éltek. Ráadásul nagyon sok törődést és figyelmet kaptam tőlük. Megtanultam kártyázni, légpuskával célba lőni, és hogy magyar ember evés közben nem beszél! Ha rajtam múlik, neked is hasonló gyerekkorod lesz, nagy szülinapozásokkal és karácsonyozásokkal. Sajnos annyi már biztos, hogy mínusz egy nagyszülővel indulsz.

Nagyapádra picit mindig úgy tekintettem, mint Bruce Willisre az A sebezhetetlenből. A filmben  David (Willis) egyedüliként él túl egy vonatbalesetet, egy karcolás nékül, ezért Elijah (Samuel L. Jackson) úgy gondolja, hogy szuperképességei vannak. Na, valahogy én is így voltam az apámmal. Betegség? Áh! Apa sosem beteg. Valamit cipelni kell? Nincs az a súly, amit ne emelne meg! Elromlott valami? Apa bármit megszerel! Az már csak a hab volt a tortán, hogy a szuperképességei kiterjedtek a konyhára is. A vasárnapi ebéd után jól esett volna egy kis desszert? Ő összedobott száz palacsintát. Azóta sem ettem olyan finomat. Ha el kellett mennünk valahova? Bepattant az autóba, és már indultunk is. Ugyanez visszafele is működött. Bármikor hívhattuk, ő jött értünk. Akár az éjszaka közepén is.

Viszont, mint azt a képregényekből megtanultam – és Elijah is felhívja David figyelmét a filmben – minden szuperhősnek van egy gyenge pontja. Davidnek a víz, Supermannek ott volt a kryptonit, nagyapádnak a rák. Rohadt egy betegség, amellett nem is bánt vele kesztyűs kézzel. Ennek ellenére sosem panaszkodott, pedig baromi nagy fájdalmai lehettek. Ha morgott is vagy dühöngött az általában nagyanyád miatt volt. Vagy bevásárolni kellett menni, vagy várnia kellett rá. 

Csendes volt – ezt tőle örököltem – viszont ha mondott valamit az ütött. Nagyon szerettük a vicceit. Emlékszem valaki egyszer azt mondta, hogy nem bírja az angol humorát. Ezt a mai napig emlegetjük. 

Azt hiszem a nagybátyádék esküvőjén volt utoljára igazán boldog. A mi lagzinkon már nem lehetett ott. Rohadtul hiányzott is. De ennél még nehezebb volt amikor Anyukád terhes lett Veled. Szerettem volna látni az arcát, amikor megtudja, hogy unokája lesz. Kislány. Látni amikor először megpillant Téged, amikor először a kezébe vesz és rámosolyogsz. De nem így alakult. 

Személyesen nem ismerhetted nagyapádat, amit iszonyúan sajnálok. De úgy érzem, még ha túl hamar kellett távoznia is, a legfontosabb dolgot – hogy a családnál nincs fontosabb –  megtanultam Tőle. Már csak azt bántam meg, hogy a palacsintasütést nem lestem el.

Puszil,az Apád

 

5.levél

Szia Panka!

Valamelyik nap azon gondolkoztam vajon mit tanulhatnál majd tőlem. Sajnos arra a következtetésre jutottam, hogy semmilyen titkos tudásnak nem vagyok a birtokában, így maradt a plusz harminchárom év tapasztalati előnyöm az életről, amit az alábbi listában szedtem össze Neked. Szóval kerüld el azt, aki

  • szerelmét, házastársát, élettársát úgy hívja “kedvesem”
  • ha bárki azzal a szófordulattal próbálna érvelni Neked, hogy ő “letett valamit az asztalra”
  • mondandójában többször él a “kvázi” kifejezéssel
  • minden második szava a “jellemzően”
  • ha elhívod valahova a következő választ kapod: “ma inkább bebújok a puha, meleg takaró alá egy könyvvel és egy forró kakaóval.”
  • autójára “vicces” matricákat ragaszt, a visszapillantó tükörre rózsafüzért lógat
  • a témaváltást a “más” szóval kezdeményezi
  • bemutatkozásnál megpróbálja összeroppantani a kezed, és ezt hosszan kitartja (bár ez inkább férfiaknál fordul elő)
  • aki szerint az intelligencia egyenlő a lexikális tudással
  • aki a következő speciális pózban vezet: terpeszkedve az ülésben, középre könyökölve, ezt olykor megspékelve nyitott tenyérrel kormányzással
  • aki napszemüveget hord akkor is ha baromira nem süt a nap
  • rendszeresen használja az “indokolatlanul” szót
  • mondandóját angol kifejezésekkel tűzdeli tele
  • bevásárlásnál személyes névmással helyettesíti az árucikkeket (“Őt kérem!”)
  • rendelésnél olyan ételt kér, amiről nagyon jól tudja, hogy nincs az étlapon, majd amikor a pincér közli, hogy valóban nem tudnak a kért étellel szolgálni megjegyzi, hogy milyen rosszul tették, hogy nem “xy” helyre mentek. Majd némi színjáték után mégis csak rendel valamit.
  • a közösségi oldalakon féloldalas bejegyzésben köszöni meg a családjának, barátainak, de legfőképpen személyi edzőjének az elmúlt időszakot, mert nélkülük nem tudta volna lefutni ezt a rohadt sok maratont.
  • azokat akik szerint a musicalnek van létjogosultsága. 
  •  Aki “zenei téren mindenevő”, mert ebbe bizony nagyon sok minden belefér. Többek között a mulatós is
  • És legfőképpen azokat, akik egymás kezét fogva, énekleve az úr áldását kérik. És mindezt a TV-ben teszik.

Kezdő csomagnak egyelőre ennyit tudok nyújtani. A többit majd megtapasztalod a saját bőrödön.

Puszil,az Apád

 

6.levél

Szia Panka!

Meg volt az első közös programunk. Kettesben maradtunk otthon. Anyukád nem is választhatott volna tökéletesebb időpontot, hogy újabb ruhákat vásároljon Neked. Te nyűgös voltál, nekem is rossz napom volt.

Mostanában egyre inkább érdeklődsz a külvilág iránt, így sokkal több figyelmet igényelsz. Agyő “alvás, evés, alvás, evés”! A hátadon sem szeretsz már sokáig feküdni. Unatkozol, ezért szép lassan feltöltjük a játékraktáradat. Persze mindegy, hogy 10 vagy 100 játékod van, úgyis csak egy vagy két kedvenced köt le, a többi csak arra jó, hogy foglalja a helyet a kanapén. Szóval épp durcás kedvedben voltál, így eljött az idő, hogy elővegyem a kedvenc kis csörgős elefántodat, aminek persze köze nincs a valódi hasonmásához. Ráztam, gügyögtem, beszéltem, talán még valamiféle énekléssel is próbálkoztam, de semmi sem segített. Sajnos sosem a türelmemről voltam híres, ezért rögtön a második fegyverhez fordultam. Felvettelek. Elégedett mosoly ült az arcomra. Szinte már éreztem ahogy átjár a csönd, a lakás elnémul. De nem hagytad abba a morgást. Micsoda?! Lehetetlen! Ez eddig mindig bevált. Persze, hogy pont most kell változtatnod a szokásodon, amikor ketten vagyunk. Miért nem Anyáddal csinálod ezt? Ja, persze az ő ölében biztos megnyugodnál. Őt átjárja a nyugalom, valami Jedi-erő. Pedig direkt a Dragon Ballos bögrémből ittam a kávét, hátha szupercsillagharcos leszek, vagy legalább a töredékét megkapom Anyád erejének. Jó is, hogy ez szóba került. Nagyon sokat kell majd mesélnem a sithekről, jedikről, Son Gokuról. Jesszus mennyi dolgom lesz. Anyádat már eleget fárasztottam, amit egyébként meglepően jól fogadott. Még azt is kimerem jelenteni, hogy élvezte is.

De irány az előszobai tükör. Nézzük meg magunkat! Jaj, milyen cukik vagyunk. Próbálok mosolyt erőltetni az arcomra, de leginkább csak valami ideges vigyor jön össze. Te meg? Szarsz a tükörre. Valami nagyon nem tetszik. Tegyelek a pelenkázóra? Ott általában megnyugszol. Persze, aztán álljak feletted, amíg Anyád haza nem jön. Ez meg nekem nem tetszik. Akárhogy is agyalok már csak egyetlen fegyver maradt a tarsolyomban. A hűtőre pillantok. Neeem! Kapok a fejemre, ha kajálással nyugtatlak le. Hisz nem lehetsz éhes. Alig egy órája ettél.

Visszaviszlek a kanapéra. Újra bevetem elefánit. Nem segít. Kezdek elgyengülni. Mi van ha nem ettél eleget? Simán előfordulhatott, hogy nem jött annyi tej. Végül is egy ideje már nem mérünk kajálás előtt és után. Igen. Biztosan éhes leszel. Lelkiekben felkészülök az ordításra, mert ha most nekiállok tejet melegíteni, és itt hagylak annak irdatlan hiszti lesz a vége. Felpattanok, a hűtőhöz rohanok és kikapom a tejet. Mire berakom a mikróba a vízzel teli edényt már rákezdesz. Úristen! Az ablakok nyitva, mert szellőztettem. Sprintelek bezárni őket mielőtt a szomszédok kihívják a gyámügyet. Utána vissza hozzád, hogy picit megnyugodj. De a két és fél perc lejárt, kész a víz. Beleállítom a forró vízbe a cumis üveget. Melegedj, melegedj! Közben másodpercenként nézegetem a telefonom. Erős vagy! Nem kérdezheted meg mikor jön. És ha csak annyit írnék, hogy merre jár? Nem, abból is rögtön levágná, hogy nem boldogulok és rohanna. De azért jó lenne tudni, hogy 10 perccel számoljak vagy esetleg még fél órával. A telefon helyett inkább a cumisüvegért nyúlok, és a csuklómra lötykölöm a tejet. Nem érzek semmit. Szuper, langyos! Rohanok, ölbe kaplak te pedig, mint egy kis raptor azonnal rákapsz. És láss csodát beáll a csönd!

Alig öt perc múlva megérkezik Anyukád, akinek ezután fél óráig magyarázom, hogy nem azért etettelek meg, mert ez a könnyebbik út, hanem, mert éhes voltál. És én tényleg mindent megpróbáltam. Ő azzal érvel, hogy Te biztos érezted rajtam, hogy már ideges vagyok, mert a gyerek mindent átvesz. Hát mondom naná, hogy ideges voltam. Sírtál, tejet melegítettem, közben bezártam az ablakokat, meg a franc tudja. Erre ő csak elmosolyodott. Jó ez tényleg nem jött be. Ő egész nap ezt csinálja én meg csak 1 órára maradtam egyedül Veled. Totál magamba zuhantam. Pedig annyira akartam. És most még egyetlen órát is alig tudtam átvészelni Veled? Anyukád valószínűleg látta, hogy összezuhantam, mert próbált megvigasztalni. Ne gondoljam, hogy Neki mindennap baromi egyszerű, meg legközelebb biztos jobban megy majd. Közben irigykedve néztem Rátok. Ahogy egy perc alatt elaludtál az ölében. Aztán gyorsan megnyugtattam magam, hogy a Csillagok Háborújáról még mindig én tudok többet. Talán…

Puszil,az Apád

7.levél

Szia Panka!

Megbarátkoztam vele, hogy az apává válás egy hosszabb folyamat, és nem lettem azonnal szülő, amint megpillantottalak a kórházban. Viszont ezzel együtt jár az is, hogy az életünk folyamatosan változik. Itt egy kis lista milyen voltam, volt az életünk a születésed előtt, és mi változott az elmúlt négy hónapban:

Előtted: Ha még egy képet feltesz a gyerekéről biztos, hogy letiltom.

Most: Melyik képet rakjam fel? Ezen olyan cuki. Na, akkor ez megy sztoriba, ezt pedig holnap feltöltöm. Ja, és nem tudtam ellenállni, a borítóképemet már lecseréltem egy közös képre Veled.

Előtted: Wow! Találtam egy baromi jó sorozatot! Egy hétvége alatt lenyomtunk 2-3 évadot.

Most: “Elaluldt?”  “Igen..” Lábujjhegyen át a hálószobába. Anya 10 perc múlva alszik. Én még megnézem milyen sorozatokat, filmeket nem fogok ma sem megnézni, aztán tíz perc után benyomom a film pluszt és elalszom a Kickboxeren.

Előtted: Szerettem egyedül lenni. Előfordult, hogy Anyukád hamarabb ment munkába, így egyedül készültem, vagy én értem haza hamarabb. Ilyenkor például hangosan hallgattam zenét.

Most: Hahaha.

Előtted: Céltalanul nyomkodni a telefont.

Most: Céltalanul nyomkodni a telefont. DE! Azon kapom magam, hogy már 10 perce csak a Rólad készült képeket nézegetem.

Előtted: Éjjeli zajokra felriadni. “Mit csinálnak már megint a szomszédok?!”

Most: Éjjeli zajokra felriadni. “Jézusom mi van a gyerekkel?!”

Előtted: Az utcán fel sem tűntek a babakocsit toló párok, vagy a kisgyerekesek.

Most: Ha meglátok valakit babakocsival idiótán vigyorgok. Tudod mintha intenénk egymásnak, mint a villamos és buszvezetők. Vagy a bringások.

Előtted: Hosszú idő eltöltése a telefon háttérképének kiválasztásával.

Most: Igen. Itt is megdőltek az elveim, és nem tudtam ellenállni. Ott virítasz Anyukáddal.

Előtted: Mi az a pelenka?

Most: Törlés, popsi krém, tiszta pelus fel! Hoppá!

Előtted: Nem mondom, hogy rendmániások voltunk, sőt! De a tisztaságra mindig ügyeltünk.

Most: Vajon megharagudnának a szomszédok az éjszakai porszívózás miatt?

Előtted: Ne legyek beteg!

Most: Ne legyél beteg!

Előtted: Én biztosan nem fogok énekelgetni, meg gügyörészni.

Most: A legelképesztőbb idióta hangokat is képes vagyok kiadni csak, hogy rám mosolyogj.

Előtted: Együtt kajálás Anyukáddal, amikor mi szeretnénk.

Most: Együtt kajálás, amikor Te szeretnéd. (értsd.: összejön ha alszol vagy épp elszórakoztatod magad)

Előtted: Áh! Erre nincs pénzünk.

Most: Erre nincs pénzünk. De nem is lesz.

Négy hónap távlatában nagy hirtelen ennyi jutott eszembe. Gondolom az idő múlásával ez a lista bővülni fog. 

Továbbra is:

Puszil,az Apád

 

8.levél

Szia Panka!

Iszonyatosan örültem, amikor megtudtam, hogy lány leszel. Szerintem veletek jobban kijövök. Anyukád szerint azért, mert: “Istenem, te félig nő vagy!”. Ne ijedj meg, ezt szigorúan a lelkivilágomra érti. És, hogy ezt sértésnek vagy dicséretnek veszem-e? Az épp az aktuális kedvemtől függ.

Szóval boldog voltam, de most megijedtem. Mert oké, hogy egy lánnyal kevesebb fiús dolgot kell csinálni – bár ez közel sem biztos – viszont csak szükséged van egy “férfias” apaképre. Vagy mi a szösz.  Így nem voltam rest, gyorsan be is írtam a keresőbe, hogy férfias hobbik, hátha magamra ismerek. Inkább ne tettem volna. Mondjuk éreztem, hogy rezegni fog a léc. Testépítés, sziklamászás, küzdősportok. A kedvencem a klasszikus autók helyre állítása és a túlélés. Azonnal ki is ikszeltem az oldalt. Bár mire ezt olvasod simán kigyúrhatnám magam vagy mászhatnék sziklát. Hozzáteszem, a függönyöket alig mertem feltenni a lakásfelújításnál, mert olyan tériszonyom van. 

Viszont nem szeretném ha gyomorgörcsöd lenne, mert míg a barátnőid azzal büszkélkednek, hogy az apjukkal falat másztak vagy íjászkodtak, addig Te lesütött szemekkel motyogd az orrod alatt, hogy “Ja, én is lőttem  célba, csak 20 oldalú dobókockával dobtam, hogy eltalálom-e a célt, de sikerült. Tudjátok az elfeknek elég jó az ügyességük..tündék? Hegyes fül? Nincs meg?” Szóval ha elbizonytalanodsz velem kapcsolatban, kérlek vedd elő ezt a levelet és olvasd el újra és újra.

Tehát amit nyújtani tudok:

  • Foci meccset nálunk biztosan nem fogsz látni. (Persze ha focista szeretnél lenni, akkor majd felzárkózom a témában.)
  • Autókról sem fogsz nagyon hallani, de ha rajongani fogsz értük, legalább tanulok valami újat.
  • Csajos sorozatokra bármikor kapható vagyok. A Gossip Girl vagy a Pretty Little Liars legújabb részét tűkön ülve vártam.
  • Alig várom, hogy bemutassam a képregényeimet. Persze hasonló lelkesedéssel vagyok a könyvek iránt is, de két különböző műfajról beszélünk. Szóval  ha már szóba jött, felejtsük el azt a begyepesedett nézetet, hogy a képregények butítanak és leszoktatnak az olvasásról. “Há’ mer’ képek vannak benne oszt’ kevés a szöveg.” Hát ja. A filmekben is.
  • Hosszasan beszélgethetünk a Star Trek vagy akár a Star Wars univerzumról. 
  • Felhívnám a figyelmedet arra is, hogy elég sok Transformersnek ismerem a nevét, sőt azt is mivé tudnak átalakulni.
  • Rajzfilmekben is otthonosan mozgok.
  • Számítógépes, konzolos játékok terén sem vallok szégyent. Ezt szerintem meg sem kellett volna említenem, de hagy hízzon ez a lista.

És ne felejtsük el mit mondott Brad Pitt a Harcosok Klubjában: “Nem a kocsid vagy és nem a tárcád tartalma!” Ő meg azért elég macsó. Vagy hogy is mondják mostanában? Ja, meg van. Alfa!

Puszil,az Apád

 

9.levél

Szia Panka!

November 20-a van. Amit fontos lehet tudnod a mai napról. Huszonkilenc éve írták alá a Gyermekjogi Egyezményt, ami azóta a Gyermekjogok Világnapja. Magyarország 1991-ben csatlakozott a nemzetközi megállapodáshoz. Ez az egyezmény foglalja össze azon alapelveket, amit minden államnak biztosítania kell a gyerekek számára. Szóval, hogy lásd milyen jófej vagyok, emlékeztetlek a jogaidra:

 

  • Minden 18 éven aluli gyermeknek számít. Az itt felsorolt gyermekjogok mindenkit megilletnek, aki még nem múlt el 18 éves.
  • Jogod van ahhoz, hogy más gyerekekkel találkozz, barátkozz. Jogod van arra is, hogy együtt klubot alapítsatok.
  • Az államnak védenie kell attól, hogy elraboljanak és eladjanak.
  • Ha egy kisebbségi csoporthoz tartozol, jogod van a saját kultúrád, nyelved és vallásod gyakorlásához.
  • Az államnak mindent meg kell tennie – amit csak tud -, hogy a gyermekjogok Magyarországon a lehető legjobban érvényesüljenek.
  • Tilos a megkülönböztetés! Mindegy, hogy milyen színű a bőröd, milyen nyelven beszélsz, kik a szüleid, milyen a családod; miben hiszel, mit gondolsz, valamilyen fogyatékossággal élsz-e vagy sem, szegény vagy-e vagy gazdag; mert ezek a jogok mindenkit ugyanúgy megilletnek!
  • Jogod van a magánélethez. Senki nem terjeszthet rólad hazugságokat, és senki nem nézhet bele a levelezésedbe vagy mehet be a lakásotokba engedély nélkül.
  • A más országokból menekültként érkező gyermekek ugyanolyan fontosak, őket is ugyanolyan védelem, és jogok illetik meg, mint a magyar gyerekeket.
  • Senkinek sem szabad megütnie, vagy más módon bántania téged. A felnőtteknek óvnia kell a gyerekeket mindenféle erőszaktól, zaklatástól vagy elhanyagolástól. A gyerekeket saját szüleik sem üthetik meg, vagy bánthatják más módon.
  • Védelem illet meg a szexuális bántalmazástól és zaklatástól. Ez azt jelenti, hogy senkinek nincs joga olyasmit tenni a testeddel, amit te nem akarsz (például megérinteni a testedet). Nem szabad téged lefotózni sem, vagy
    olyan szövegek elmondására kényszeríteni, amit te nem akarsz.
  • Az államnak védenie kell téged mindenféle veszélyes munkától, amely az egészségedet, vagy a tanulmányaidat veszélyeztetné. Ha diákmunkát végzel, nem használhatnak ki téged, és igazságos fizetést kell kapnod.
  • Jogod van a védelemhez, ha valamilyen bűncselekmény elkövetésével vádolnak. A rendőröknek, jogászoknak, bíróknak tisztelettel kell bánniuk veled, és meg kell arról győződniük, hogy mindent értesz, ami veled történik.
  • Jogod van ahhoz, hogy teljes életet élj, és fejleszd a képességeidet.
  • Jogod van ahhoz, hogy nevet és állampolgárságot kapj. Az államnak anyakönyvbe kell vennie minden gyermeket. Jogod van ahhoz, hogy ismerd a szüleidet, és hogy ők gondoskodjanak rólad.
  • Még ha valami rosszat teszel is, senkinek nincs joga ahhoz, hogy úgy büntessen, hogy azzal fájdalmat okozzon vagy megalázzon. Nem zárhatnak börtönbe, kivéve, ha nincs más megoldás. Ilyenkor jogod van a különleges bánásmódra és arra, hogy a családod rendszeresen látogathasson.
  • Az oktatásnak olyannak kell lennie, hogy fejlessze a személyiségedet és a képességeidet. Meg kell tanítaniuk téged a saját jogaidra, és mások jogainak tiszteletére. Fel kell készíteniük minden gyermeket arra, hogy békés, és felelősségteljes életet éljenek.
  • Minden téged érintő ügyben jogod van elmondani a véleményedet. A felnőtteknek meg kell hallgatniuk téged, és meg kell fontolniuk, amit mondtál.
  • Örökbefogadáskor a felnőtteknek azt kell nézniük, hogy a gyermeknek mi a legjobb.
  • Ha egy gyermek fogyatékossággal él, akkor joga van a különleges gondoskodáshoz és segítséghez, hogy teljes életet élhessen.
  • Jogod van ahhoz, hogy azt gondold, amit akarsz, és hogy csatlakozz egy valláshoz. Szüleidnek segítenie kell abban, hogy megtanuld, mi a különbség jó és rossz között.
  • Jogod van ahhoz, hogy mindent megkapj, ami a szükséges jóllétedhez és fejlődésedhez szükséges. Ez azt jelenti, hogy a felnőtteknek gondoskodniuk kell arról, hogy legyen pl. ételed, ruháid és lakhelyed. Ha szüleid ezeket nem engedhetik meg maguknak, az államnak kell segítenie.
  • Jogod van játszani! A felnőtteknek támogatniuk kell abban, hogy a szabadidődben kulturális, művészeti vagy sportfoglalkozásokon vehess részt.
  • Elsősorban a szüleid dolga hogy gondoskodjanak rólad és felneveljenek. Nevelésedkor azt kell tenniük, ami neked a legjobb.
  • Elsősorban a szüleid dolga, hogy megtanítsák: milyen jogaid vannak, és hogyan élhetsz velük.
  • Védelem illet meg téged mindenféle tiltott kábítószertől, és a drogkereskedelemtől.
  • Jogod van a tanuláshoz! Az államnak ingyenes iskolákat kell fenntartania. A tanárok az iskolákban csak úgy fegyelmezhetnek, hogy nem sértik meg az egyezményben felsorolt jogaidat. A gazdagabb országokban élőknek
    segíteniük kell a szegényebb országokban élőket, hogy ezt teljesíteni tudják.
  • Jogod van az egészséges élethez. Ez azt jelenti, hogy pl. orvosi ellátást és gyógyszereket kell kapnod, ha beteg vagy. A szüleidnek igyekezniük kell úgy táplálni és gondozni téged, hogy ne legyél beteg. A gazdagabb országokban élőknek segíteniük kell a szegényebb országban élőket, hogy ez megvalósulhasson.
  • Egyik szülő sem viheti külföldre a gyerekét úgy, hogy a másik szülő ne tudjon erről. Ha ez mégis megtörténik, az államnak kötelessége mindent megtenni azért, hogy a gyerek visszakerüljön abba az országba, ahonnan elvitték.
  • Ha valamelyik szülődtől távol, egy másik országban élsz, jogod van ahhoz, hogy szabadon meglátogathassátok egymást. Az államoknak hagynia kell, hogy ha akarjátok, összeköltözzetek, és együtt éljetek.
  • Nem szakíthatnak el a szüleidtől. Egy gyereket csak akkor lehet kiemelni a családjából, ha ez az ő érdekében feltétlenül szükséges. (pl. bántják, vagy nem törődnek vele) Ha a szüleid külön élnek is, jogod van kapcsolatot tartani mindkettőjükkel.
  • Jogod van ahhoz, hogy a TV-ből, az internetről, rádióból, újságból, könyvekből stb. információt szerezz. A felnőtteknek segíteniük kell abban, hogy olyan információkat kapj, amiket megértesz.
  • Ha szegényebb családban élsz, az állam köteles titeket támogatni és segíteni.
  • Ha nem a saját családodban nevelkedsz, hanem intézetben vagy nevelőszülőknél, akkor időnként ellenőrizni kell, hogy jól vagy-e, jó helyen vagy-e.
  • Minden gyereket megillet a szólásszabadság. Jogod van nyilvánosság előtt elmondani a véleményedet és ötleteidet, valamint megismerni mások ötleteit és véleményét.
  • Ha bántalmaznak, vagy elhanyagoltak téged, jogod van a különleges gondoskodáshoz és védelemhez.
  • Ha nincsenek szüleid, vagy ha nem vagy biztonságban szüleidnél, különleges védelemhez és segítséghez van jogod.
  • Jogod van ahhoz, hogy háború idején megvédjenek. 15 éves kor alatt nem sorozhatnak be katonának vagy küldhetnek harcolni.
  • Minden felnőttnek és gyereknek tudomást kell szereznie erről az Egyezményről. Neked és a felnőtteknek is joguk van ahhoz, hogy a gyermekjogokról a lehető legtöbb ismeretet szerezzenek.
  • Ha egy országban a szabályok még jobban védenek téged, mint ez az egyezmény, akkor azokat kell figyelembe venni.
  • Az államnak tiszteletben kell tartania a nevedet, állampolgárságodat és a családi kapcsolataidat. Ezek olyan jogok, amiket senki nem vehet el tőled.
  • Minden téged érintő helyzetben a felnőtteknek olyan döntést kell hozniuk, ami neked a legjobb.
  • Semmilyen módon nem szabad téged kihasználni, vagy kizsákmányolni, mert ez veszélyezteti a jóllétedet és az egészséges fejlődésedet.

Puszil,az Apád

forrás: unicef 

 

10.levél

Szia Panka!

Amellett, hogy a születésed utáni első időszak arról szólt, hogy mennyit ettél, megkaptad-e a vitamint, kakáltál-e eleget (ezt nem hozom fel többet ígérem, hidd el én sem gondoltam, hogy ennyire fontos lesz), egyre többször fordult meg a fejemben, hogy milyen okosságokat fogok majd mondani Neked ha nagyobb leszel. Tudom, tudom az ember a saját hibáiból tanul, de vannak dolgok, amiket mindenképp szeretnék megosztani Veled:

1. Ne ítélj elsőre!

Adj esélyt a másiknak és magadnak, hogy jobban megismerhessétek egymást. Többször beleestem abba a hibába, hogy hamar ítélkeztem valakiről. 

2. Mindig számíthatsz rám!

Igyekszem maximálisan támogatni Téged ameddig tehetem. Néha úgy fogod érezni, talán ez nincs így, de hidd el akkor is csak segíteni szeretnék. Mindig bizalommal fordulhatsz hozzám. 

3. Tanulj meg bocsánatot kérni!

Rettentő nehéz, de meg fogsz könnyebbülni. Ettől nem leszel gyengébb, sőt! Belátni a hibáidat erősebbé tesz.

4. Szerelmesnek lenni jó.

Szerelmesnek lenni a világ egyik legjobb dolga. Lesz olyan, hogy szárnyalni fogsz tőle, máskor iszonyatosan fájni fog. Rengeteget hallasz majd és olvashatsz róla. Talán, mert mindenkinek mást jelent.

5. Hallgass sok zenét!

Rossz kedved van? Csak rakd be a kedvenc számodat. A zene összeköti az embereket, barátságokat sző. Olyan, mintha lenne egy titkos nyelvetek.

6. Ne akarj másokra hasonlítani!

Tudnod kell, hogy egyedi vagy. Lehetnek példaképeid, de sose akarj ugyanolyan lenni! Miért lenne ő jobb, mint Te?

+1: Tegnap hazafelé jutott eszembe még egy nagyon fontos dolog. Kérlek ne hidd el, hogy gyalogosként a zebránál Neked van elsőbbséged! Mindig várd meg amíg egy autó átenged. Köszi!

Puszil,az Apád

 

11.levél

Szia Panka!

Meg volt az első havazás az évben. 

Bár ébredés után én ebből még semmit nem észleltem, ellenben már a reggeli kávé közben felidegesítettem magam, mert kiraktak a csapatomból az egyik mobilos játékban. Nem fizettem be a klánadót. Szuper! Azt hittem levonja magától ez a barom játék. Későn vettem észre, hogy ráfagytál a telefonomra, így végignézted az egészet a pihenőszékedből.

Miután túltettem magam elmentem zuhanyozni. Mivel elefánit lecserélted, így odaadtam az aktuális kedvenc játékodat, hogy szórakoztasd magad. Számomra egyértelmű volt, hogy egy ananászról beszélünk, de múltkor a barátnőnk lekukoricázta. Szóval teljesen elbizonytalanodtam. Főleg, hogy Ancsi szerint meg körte.

Na, de a lényeg. Kint esett a hó. Még nem az a fajta ami megmarad, de nem is az az esős, így próbáltam Neked megmutatni az ablakon keresztül, hogy mennyire látványos dolog, de inkább a függönyt tépkedted.  

Azonban nagyon hamar kiderült, hogy közelebbről is megismerkedhettek. Ancsi felvilágosított, hogy elfogyott a pelenka, a hűtő üres, mosószer sincs – a szennyest meg termeled rendesen – szóval muszáj lesz kimozdulni. Anyukád neki is ült a listának, ami kivételesen felvillanyozott, mert nem rég töltöttem le egy ilyen bevásárló listás alkalmazást, amit teszteltem is a nagybátyáddal, amikor a nagyid meglepi szülinapi bulijára vásároltunk. Már majdnem meg is említettem, de annyira benne volt az írásban, hogy úgy döntöttem még sem zökkentem ki a kőkorszakból.

Miután a lista megszületett “gyorsan” összekaptunk magunkat, Te annyi ruhát kaptál, hogy mozdulni sem tudtál. Már rohantam is ki veled a lépcsőházba, mert #nehogybeizzadjonagyerek. 

Ki kell, hogy ábrándítsalak. Szerintem semmit nem érzékeltél a havazásból. Főleg, mert a babakocsira rátettük az esővédőt is, ami elérte átalakulásának teljes formáját. Csúnyán fogalmazva: ki lett maxolva. Az egész úgy nézett ki, mintha karanténba lennél zárva.

A bolttal tök hamar végeztünk. Ancsi pakolt, én szlalomoztam veled és a babakocsival. Hazafelé már be is aludtál.  

Hát ilyen volt az első hónak álcázott bevásárlás.

Puszil,az Apád

 

12.levél

Szia Panka!

Nem akartam összegzést írni, de ez mégis csak baromi fontos év volt az életünkben.

Egyrészt, mert megszülettél, másrészt megtanultam csupa olyan dolgot amikre azt hittem nem vagyok képes vagy legalábbis nagyon távol állnak tőlem. Pelenkázni, babakocsit kezelni, fürdetni, altatni, keveset aludni, türelmesebbnek lenni. 

Persze azért Te sem panaszkodhatsz. Szépen fejlődtél az elmúlt fél év alatt. Már kúszol – Anyukád szerint úgy, mint egy sérült katona –  nem csak anyatejet eszel, lassan teljesen stabilan ülsz, élvezed a fürdést, és kibújt két fogad.

Bár amíg a fentieket Te magadtól érted el, addig én Neked köszönhetek mindent. Aki ismer tudja, hogy az énekelgetés, gügyörészés finoman szólva is távol állnak tőlem. Viszont Te olyan természetességgel hoztad ki belőlem, hogy magam is meglepődtem. Szóval szépen, folyamatosan családdá alakul a mi kis hármasunk, én pedig igyekszem továbbra is leírni Neked/Nekünk a történéseket.

Kedvenc pillanataim az évből:

  • amikor a karomba fogtalak a születésed után
  • mindig amikor rám mosolyogsz
  • amikor altatlak
  • amikor megérinted az arcom, én elolvadok milyen édes vagy, Te pedig azonnal megtéped a szakállam
  • az esti fürdetési rituálénk

Puszil,az Apád

 

13.levél

Szia Panka!

Rájöttem, hogy úgy vagyok az írással, mint a cigivel. Amikor nem csinálom folyton csak ezen jár az eszem. Amikor pedig végre rászánom magam, akkor meg baromi jó érzés, és nehéz abbahagynom. Nincs mit tenni. Függő jellem vagyok. Csak oda szerettem volna kilyukadni, hogy rég írtam Neked, szóval inkább csak belevágok a közepébe.

2 hét múlva egy éves leszel. Tavaly azt gondoltam ekkorra rengeteg levelet halmozok fel, és készítek egy jó kis gyűjteményt Neked az első évünkről. Ehhez képest fél éve csak a villogó kurzor meg a fehér háttér bámult vissza rám.  Persze ettől még az élet nem állt meg. Sőt!

“Az élet apró örömei” szól a mondás. Most értettem meg igazán mit is jelent ez. Amikor például rádöbbentél, hogy képes vagy behajtani egy ajtót, aztán kinyitni. Majd ezt fél óráig ismételni. Vagy bármelyik ásványvizes flakonért úgy rajongai, mintha a világ legmenőbb játéka lenne és elszöszmötölni vele. Ennek főleg akkor örülünk, amikor – szintén fél órája – kézen fogva járkálunk fel-alá Veled a lakásban.

Engem meg rendesen berántott ez a szülő dolog. Egyik este fürdettelek és néztem, ahogy játszol a vízben. Közben zenét hallgattunk. Egy ideje minden fürdetésnél zenét hallgatunk. Afféle rituálé lett. Szóval szólt a zene, te elmélyülten öntötted egyik játékból a másikba a vizet, én meg elsírtam magam. Na, jó ez így erős. Könnybe lábadt a szemem. Fú! Ez így meg modoros. Mindegy. Érted na! Meghatódtam. Csak úgy a semmiből! Igen. Tudom mi a következő tipped. Biztosan a zene szorította el a szívem. De éppen talán Mos Def nyomta – ha jól emlékszem Best Hip-Hop of all time-ot hallgattunk – de nem esküdnék meg rá. Szóval egyáltalán nem segítette elő a megindító pillanat varázsát. Inkább valami olyasmi lehetett, hogy teljesen elvarázsolt a szép a fejed. Meg az érzés, hogy így baromira megtennék érted bármit.

Szóval Boldog Első Szülinapot Kívánok! A családi banzájról majd beszámolok, Te úgy sem fogsz rá emlékezni.

Puszil, az Apád 

 

komment
Címkék: levelek

A bejegyzés trackback címe:

https://pixelapu.blog.hu/api/trackback/id/tr9815255070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása